Fragment książki Komunikacja między ludźmi

S.P. Morreale, B.H. Spitzberg, J.K.Barge

EKSPRESYWNOŚĆ

Wiele mediów komunikacyjnych nie zapewnia możliwości patrzenia na drugą osobę. Słowa pisane na tej stronie wydają się zimne, podobne do siebie i pozbawione kolorów. Czy wywołują one jakieś obrazy w twoich myślach? Czy sprawiają, że przypominasz sobie podobne doświadczenia, które miałeś z komputerami? Czy słowa mogą lepiej sprawić, że wiadomość będzie rozpowszechniona? Wszystko to są zagadnienia związane z ekspresywnością.

Ekspresywność w środowisku komputerowym to barwność wiadomości albo to, jak jest ona żywa i poruszająca. Wiadomość jest barwna wówczas, gdy zawiera wiele wymiarów lub cech charakterystycznych. Jeżeli pomyślisz o rozwoju kina w okresie ostatnich 50 lat, to filmy czarno-białe ustąpiły kolorowym, następnie kolory stały się pełniejsze, ekrany szersze, systemy dźwiękowe głośniejsze i bardziej dynamiczne, mono przeszło w stereo, a następnie w dźwięk cyfrowy itd. Postęp w sztuce filmowej szedł w kierunku większej ekspresywności.

Podobne zmiany zaszły w komunikacji zapośredniczonej. Kiedy, na przykład, e-maile stały się popularne jako forma codziennej komunikacji, ludzie szybko zdali sobie sprawę, że są one ograniczone w sposobach wyrażania emocji. Jako rozwiązanie wymyślili emotikony albo żartobliwe rysuneczki, które komunikują emocję ukrytą pod stwierdzeniem werbalnym. Inni zaczęli tworzyć akronimy i skróty wyrażeń, by wiadomości były bardziej skuteczne oraz żeby pomóc w określeniu znaczenia wiadomości, która poprzedza lub następuje po jakimś wyrażeniu. Nowe terminy, które powstawały jako wewnętrzny język, docierały od jednej osoby do rozmów na czacie, a następnie przedostawały się do popularnego słownictwa, ponieważ były przyjmowane przez tysiące innych ludzi. Ludzie stworzyli symboliczne figury, by dodać swoim e-mailom swój własny podpis. Nawet kiedy używamy bezosobowego medium, to takie osobiste cechy pozwalają na zaznaczenie indywidualności, co sprzyja ekspresyjności wiadomości. [...] Ludzie okazują raczej oczywiste pragnienie poszukiwania coraz większej liczby sposobów wyrażania siebie, bez względu na relatywny chłód i mizerność medium (Markus, 1994).

Wróć do czytelni

KOMUNIKACJA MIĘDZY LUDŹMI

Książka wybitnych specjalistów w obszarze skutecznego komunikowania się. Obok definicji, twierdzeń i hipotez podaje przykłady z życia i analizuje je w świetle przedstawianych zasad i strategii komunikacyjnych. Jest doskonałą pomocą dydaktyczną.

PROMOCJE TYGODNIA (do 15 grudnia) RSS - promocje tygodnia

Biochemia

Najnowsze informacje z biochemii w ujęciu fizjologicznym w nowym podręczniku opracowanym przez zespół tych samych autorów, co popularna "Biochemia" Stryera.

Copyright © 1997-2024 Wydawnictwo Naukowe PWN SA
infolinia: 0 801 33 33 88